تاریخ : 1403/01/31

ایسنا: كم‌كم ضايعات نان در ايران حذف مي‌شود

صنعت نان رو به رشد است؛ هدفمند شدن يارانه‌ها، برگزاري نمايشگاه‌ها و در پي آن ايجاد فضاي رقابتي به رشد صنعت نان كمك كرده است چرا كه در فضاي رقابتي همه چيز پيشرفت مي‌كند.

رييس هيات مديره نان سحر درباره جايگاه صنعت نان با اشاره به توليدات داخلي و بيان اين‌كه الان كيفيت ساخت ماشين‌آلات داخلي خوب شده است، تصريح كرد: خارجي‌ها نيز ما را باور كرده و دوست دارند با ما شراكت كنند؛ از سوي ديگر كارخانه‌هاي آرد نيز با هم رقابت و آرد خوب توليد مي‌كنند چرا‌كه كارخانه‌ها و مغازه‌هاي نانوايي فقط بايد نان را خوب توليد كنند تا بمانند.

مهدي خان‌محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود:‌ مشتري نيز چون پول خوب مي‌دهد،‌ نان را خوب نگاهداري مي‌كند و دلش نمي‌آيد آن را ضايع كند بنابراين در كل مي‌توان گفت كه در صنعت نان خبرهاي خوبي هست و انشاالله شاهد حذف ضايعات نان در ايران هستيم.

خان‌محمدي در مورد كيفيت آرد نيز تاكيد كرد: از آزادسازي كامل هفت هشت ماه بيشتر نمي‌گذرد، بايد اجازه دهيم اين آبي كه از چشمه در آمده راه خود را پيدا كند و رقابت به اين موضوع كمك مي‌كند. بهترين راه رقابت است و بين تمام صنعت‌گران بايد رقابت باشد؛ با كنترل و ... كاري درست نمي‌شود.

وي در واكنش به اين موضوع كه مشتري وقتي پول خوب مي‌دهد، انتظار دارد نان خوب هم بگيرد، گفت:‌ درست است؛ ‌الان مردم حق انتخاب دارند و نبايد از كسي كه نان بد درست مي‌كند، خريد كنند؛ با اين روش توليدكننده يا نان خوب توليد مي‌كند و يا تعطيل كرده، مي‌رود.

مديرعامل نان سحر با بيان اينكه آردها نيز آردهاي خوبي نيستند، اظهار كرد: متاسفانه توليدكنندگان آرد نيز مي‌گويند كه گندم‌ها خوب نيست؛ يك مقدار محدوديت هست و هنوز نمي‌توانند خودشان گندم وارد كنند يا بخرند.

وي درباره به روز بودن دستگاه‌هاي پخت نان در ايران نيز گفت: دستگاه‌هاي توليدي هنوز به روز نيست و واقعيت اين است كه هنوز وابسته هستيم چرا كه از صنايع داخلي در سال‌هاي گذشته خيلي حمايت نشده‌اند بنابراين امروز صنايع نان كامل نيست و از صفر تا صد ماشين‌آلات صنعت نان ساخته نمي شود و به خارج وابسته هستيم.

خان‌محمدي با بيان اين‌كه تكنولوژي، افراد باهوش، آدم‌هاي فني و تجربه در كشور داريم و با حمايت از سازنده‌هاي داخلي كشور به خودكفايي نزديك مي‌شويم، گفت: جهان يك دهكده كوچك است و همه به هم نياز داريم و بايد با يكديگر كار كنيم اما با حمايت از توليد داخلي مي‌توانيم حداقل به اندازه تركيه حرفي براي گفتن داشته باشيم.

وي در مورد تنوع نان در ايران گفت: تنوع نان بسيار خوب است و ما الان در تشكيلات خود بيش از 120 رقم نان داريم.

رييس هيات مديره نان سحر با تاكيد بر اين كه قدرت اين را داريم كه ناني توليد كنيم كه دارو باشد، اظهار كرد: ‌براي مثال انواع نان براي افراد ديابتي، بسيار چاق، بسيار لاغر و ... با ويتامين‌هاي مختلف توليد مي‌شود. نانوايي يك هنر بزرگ است؛ در گذشته آن را در ايران كوچك مي‌شمردند ولي الان مردم قداست اصلي نان را مي‌فهمند.

خان‌محمدي با ابراز اميدواري از اين‌كه همه سازمان‌هاي دولتي، بخش خصوصي، اتحاديه‌ها، انجمن‌ها، توليدكننده‌هاي نان، توليدكننده‌هاي ماشين و توليدكننده‌هاي آرد دست به دست هم دهند، تصريح كرد: در اين صورت در آينده نزديك مي‌توانيم شاهد باشيم كه نان ما ناني مي‌شود كه در شان مردم باشد.

وي با اشاره به اين‌كه براي نخستين بار نان بدون گلوتن را را در شركت خود درست كرده‌اند، اظهار كرد: درحال حاضر هفته‌اي دو روز اين نان را در شرايط خاص توليد مي‌كنيم كه توليد آن نيز بسيار سخت است و در نهايت نان بدون گلوتن را با قيمت تمام شده به مشتري مي‌دهيم و سودي نمي‌بريم